BLOGG 2
Denna veckan började vi med en Föreläsning samt workshop med Katta vilket var riktigt givande. Vi pratade om Stop motion, Animation – Animering att man gör de levande, eller ger det en själ. Vi pratade även om kommunikation. Ifrån första ögonblicket efter vi föds börjar vi kommunicera och detta är då inte enbart tal utan vi har många olika sätt att kommunicera – stillbilder, rörligabilder, bilder fogas samman och blir berättelser, teckenspråk osv.
I slutet av lektionen fick vi prova på att flödes skriva vilket innebar att Katta sa ett ord och i detta fallet HAV och då fick vi en minut på oss att skriva allt vi kunde om hav, de behövde inte vara sammanhängande alls kunde vara bara ord eller meningar. Andra ordet blev CHARTER. Jag kom igång riktigt bra på ordet hav, de bara flödade ur massa ord samt meningar men under charter fick jag blackout. Jag tycker att det var en riktigt bra övning som man kan använda till elever som har svårt att komma igång med skrivande eller behöver få idéer till någon uppgift.
Efter de samlades vi ihop i grupper, min grupp blev fyra stycken och då skulle vi ta allas sista mening och utav de skapa en slogan utav de till en reklam film, min grupp fick fram ’’“Gick din värld under för en stund? Njuta, vila och sång är rätt! Prova lyckan på Amulette!”. När vi var klara med detta så delades vi in i nya grupper, 2 och 2 för att välja en slogan, vi fick välja mellan de olika som klassen hade gjort.
Jag delades in med Rebecca men eftersom att hon va borta den dagen så gjorde vi hela filmen på Onsdagen. Vi träffades på morgonen och började spåna om ideer. Tillslut kom vi överrens om att vi skulle göra en reklam film och använda slogan ''bort med ångest, vårda ditt DNA, drick kristallklart!'' och utifrån denna slogan kom vi på att vi skulle göra en träningsreklam för ett gym.
När man skapar en stop motion film så använder man sig av ett flertal bilder som man själv fotograferar och sätter ihop så att de blir en film. De kan vara allt ifrån att man målar på ett papper och fotograferar stegvis till att man gör lergubbar som vi gjorde. De finns inte direkt något rätt eller fel.
I kursplanen står de att elever skall ha möjlighet att utvecklas genom att kommunicera med bilder vilket man absolut ges in stop motion. Genom att göra en film via denna process så får eleverna öva sig på att göra en produkt med ett budskap. Kursplanen skriver även att eleverna ska få kunskaper om hur bilder skapas och i en stop motion film är de just bilder man skapar, allt ifrån fotografi till eget bildskapande med pennor/akvarell osv. Kursplanen skriver även att elever ska få använda sig av film, foto och design vilket de blir i denna process. De blir en film som man framställer av bilder som de själva fotograferar.
Jag kommer absolut att ta med mig detta till mitt framtida jobb dock så känner jag att de kommer att krävas en heldel av mig om jag ska göra de med en klass på ca 20 elever då de är svårt. Jag som redan att testat på detta två gånger känner absolut mig inte varm i kläderna. De krävs att jag som lärare har en ordentlig genom gång och att de får några lektioner på sig.